Misschien ken je het wel: je wilt vroeg opstaan, maar het lukt je niet. Of.. het lukt je wel, maar na een paar dagen merk je al dat je weer snel terug valt in een oud patroon. Herkenbaar? Dan is deze blog voor jou.

 

Waarom zou ik vroeg opstaan?

Als aller eerst is het handig om een reden te hebben waarom je vroeg wilt opstaan. Als jij weet waarom je vroeg wilt opstaan, ben je eerder geneigd dit langer vol te houden. Je kan bijvoorbeeld: meer uit je dag willen halen, productiever willen zijn of de andere mensen voor zijn, zodat je in rust kan werken zonder afgeleid te worden. Maak voor jezelf dus duidelijk waarom je vroeg wilt opstaan. Redenen komen eerst, acties zullen volgen.

 

1. Vermeid zoveel mogelijk blauwlicht voordat je gaat slapen

Om een goede nachtrust te realiseren is het van belang dat jij je hersenen rust geeft. Probeer dus zoveel mogelijk blauwlicht te vermijden. In deze blog vertellen we onder andere meer over blauwlicht en productiviteit.

Wanneer je blauwlicht vermeid zal je makkelijker in slaap komen en een effectievere slaap realiseren. Gevolg? Je zult uitgeruster wakker worden en vervolgens makkelijker opstaan.

 

2. Wees proactief in plaats van reactief voordat je gaat slapen

Doordat je ’s avonds vaak op je telefoon zit (te scrollen door Instagram of Facebook) ben je vaak reactief bezig. Er zijn allerlei prikkels die ervoor zorgen dat je hersenen continu worden geprikkeld om te werken. Wist je dat ongeveer 20% van je dagelijkse energie naar je hersenen gaan? Geef ze dus na een drukke dag rust en doe iets ontspannends (door social media scrollen is niet ontspannend, ook al voelt dat wel zo). Ga bijvoorbeeld naar de sauna, doe een ademhalingsoefening of mediteer. Je zult veel meer tot rust komen en makkelijker in slaap vallen (en uitgeruster wakker worden).

 

3. Zorg voor ritme

Je lichaam doet het liefst elke dag hetzelfde. Waarom? Omdat het lichaam altijd de weg van de minste weerstand kiest. Wil jij jezelf ontwikkelen zul je juist liever de weg van de meeste weerstand zoeken, maar als het gaat om een vroeg opstaan, kan je het beste de weg van de minste weerstand kiezen.

Probeer elke dag een standaard ritme aan te houden. Bijvoorbeeld: 10.00 uur slapen (dus iets eerder naar bed) en 06:00 uur er weer uit. Op deze manier went je lichaam aan een bepaald ritme en zal je zien dat je na een tijdje niet meer veel later zult wakker worden, ook al zegt je geen wekker.

 

4. Gebruik een app of accountability partner

Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Je kan er voor kiezen om een app te gebruiken. Deze app zorgt er onder andere voor dat je makkelijker en in een bepaalde cyclus wakker wordt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het samen met iemand te doen. Maak afspraken met elkaar dat je elkaar ’s ochtends belt of appt om te checken of hij/zij wakker is. Op deze manier doe je het niet alleen en zul je zien dat je vele malen langer zult volhouden.

 

5. Vroeg opstaan kan je trainen

Net als met sporten is vroeg opstaan te trainen. Train je bijvoorbeeld vaak ’s avonds, is het vaak niet lekker om in de ochtend te trainen. Maar.. houd je dit een tijdje vol, zal dit een gewoonte worden. Hetzelfde geldt voor vroeg opstaan. Wanneer jij gewent bent aan een bepaalde tijd opstaan, zal dit een gewoonte worden. Het helpt wel als je voldoende nachtrust pakt: ongeveer 7 à 8 uur per nacht.

 

6. Begin de dag actief

Je lichaam is vaak nog in slaapstand wanneer je vroeg opstaat. Probeer daarom in de ochtend veel te bewegen: doe een paar push ups, squats of fiets naar de sportschool/werk. Op deze manier maak je je lichaam wakker en weet hij/zij dat de dag gaat beginnen. Je hoeft er niet een hele work-out van te maken, even flink bewegen is vaak voldoende.

 

Wil jij meer weten over productiviteit en andere content met betrekking tot het behalen van succes? Download dan nu onze gratis e-boek: Succes door Actie!