Wij weten nog niet zoveel van jou, maar we weten wel dat jij hier bent omdat je wilt groeien. Dat wil niet zeggen dat waar jij nu bent niet goed of gelukkig is. Het zegt wel dat jij streeft naar verbetering. Mensen hebben constant de drive om beter te worden, alleen de meeste mensen worden iedere dag wakker en het leven blijft ongeveer hetzelfde. In dit artikel ga je lezen hoe een ochtendroutine hier verschil ik kan brengen.

 

De jacht

Van nature zijn wij jagers, dit hebben wij allemaal in ons. Tegenwoordig hoeven wij niet meer te jagen als wij dit niet willen. Je kan alles kopen, bewaren en eten wanneer je wilt. Omdat we bepaalde middelen zo kunnen bestellen of kopen raken we hier tam door. De voornaamste prooi die wij nu hebben is geld. Je jaagt er iedere dag op: je werkt, doet een opleiding om uiteindelijk te werken en ga zo maar door. Er zijn nog vele andere prooien, zoals geluk, liefde, rust en gezondheid. Dit alles is een jacht naar verbetering (zoals in de intro benoemt). Iedere jacht begint bij het begin: de behoefte naar verbetering. Verbetering is op ieder moment mogelijk, maar in deze blog focussen wij ons op de ochtend en dan met name op de manier waarop wij de dag starten.

Wat als jij iedere ochtend wakker kan worden met veel energie en dat je zin heb om je dag te beginnen? Om wakker te worden en met jezelf aan de slag te gaan, je dromen werkelijkheid te maken en je lichamelijk fit voelen? Om wakker te worden en de jacht weer te openen?

 

Activeer jouw innerlijke krijger

We hebben allemaal een innerlijke krijger. Om jouw innerlijke krijger weer te activeren en hiermee de dingen behalen die jij wilt gaan behalen, gaan we met drie basisstappen voor een ochtendroutine aan de slag. Voordat je deze stappen gaat doorlezen en uitvoeren, voel eerst eens die hongerige krijger die klaar is voor de jacht. Sluit je ogen en voel hoe deze krijger klaar is om op jacht te gaan. Voel de energie die het vanuit je lichaam brengt. Deze hongerige krijger zit er altijd. Hij is alleen door de jaren heen wat tam geworden. Het is tijd om hem weer wakker te schudden en volledig te gaan gebruiken. Om deze aan het begin van de dag al te gebruiken beginnen we met stap 1. Deze begint grappig genoeg bij de avond ervoor.

Stap 1: Zet je intenties voordat je gaat slapen

De eerste stap om energiek wakker te worden begint met de volgende zin: De eerste gedachten in de ochtend is vaak de laatste gedachten die je had voordat je naar bed ging.
We herinneren ons allemaal nog wel een avond waar we bijna niet konden slapen omdat we te enthousiast waren om weer wakker te worden voor de volgende dag. Of het nou voor kerst, oud en nieuw of je verjaardag was, het moment dat de volgende dag de wekker ging, sprong je meteen uit bed zodra de wekker ging.
Als je in bed ligt, begin dan met te denken en visualiseren hoe morgenochtend gaat zijn. Voel hoe goed het voelt om weer een nieuwe dag te hebben vol kansen en mogelijkheden. Hoe goed het voelt om morgen weer wakker te kunnen worden. In deze blog lees je meer over hoe jij je slaap kan optimaliseren en daardoor productiever wordt.

Stap 2: Zet je wekker ergens in de andere hoek van de kamer

Vele hebben tegenwoordig een telefoon als wekker. Zodra in de ochtend de wekker gaat word je meteen gebombardeerd met notificaties. Als kleine ‘sidenote’ voor deze stap: zet je telefoon op vliegtuigmodus als je gaat slapen of regel weer een ouderwetse wekker en leg je telefoon ergens buiten je kamer. Door je wekker ergens in een andere hoek van de kamer te zetten forceer je hiermee dat je sowieso je bed uitgaat en je lichaam in beweging komt. ”Motion creates emotion”, dus als je opstaat en uit bed komt helpt dit automatisch met wakker te worden.

 

Stap 3: Drink een glas water om je ochtendroutine te optimaliseren

Na een nacht slapen heb je zo’n 6 tot 8 uur zonder water geleefd, je bent van nature dan ook lichtelijk uitgedroogd en uitdroging creëert vermoeidheid. Zodra mensen zich moe voelen, op welk moment van de dag dan ook, hebben ze vaak niet mee slaap nodig, maar juist meer water. Zet een vol of leeg glas (en vul deze in de ochtend) al klaar naast je wekker, zodat je deze meteen in de ochtend kan leeg drinken. Het doel hiervan is om je lichaam en geest zo snel mogelijk weer te hydrateren.

De prooi

Via deze 3 simpele stappen creëer jij een start van je ochtendroutine die werkt. Als je deze 3 stappen hebt gedaan begint het net. Vervolgens heb je nog een hele ochtend om dingen te ondernemen en je dag te starten zoals jij dat wilt. Daarna kan je bijvoorbeeld wat lichamelijke oefeningen gaan doen, iets lezen en nog vele andere dingen om zo direct je dag te beginnen met dingen voor jezelf. Je werkt op deze manier eerst aan jezelf en daarna kan je eventueel voor andere aan de slag.

Je prooi is tijd voor jezelf, jezelf goed te voelen en jezelf te ontwikkelen. Kijk welke ochtendroutine voor jou prettig werkt, want voor iedereen is het anders. De een doet dit de ander doet dat. Ga in de jachtmodus en experimenteer wat voor jou werkt.

 

Meer weten?

Wil jij meer weten over een ochtendroutine of andere content met betrekking tot het behalen van succes? Of lijkt het je leuk om te delen waarmee jij hebt geëxperimenteerd en wat voor jou werkt?  Schrijf je dan nu in om in contact te blijven en voor de ActieSucces updates!